SZACHOWNICA INACZEJ

Chyba każdy wie, co to są szachy. Ta jedna z najstarszych strategicznych gier planszowych (powstała w VI wieku naszej ery) wywodzi się z Indii, skąd, poprzez Persję i kraje arabskie, w VIII wieku dotarła do Europy. Tutaj od razu zyskała sobie olbrzymie grono zwolenników. W Polsce szachy pojawiły się w wieku XII, za panowania Bolesława Krzywoustego.

Jako miłośnicy wargamingu postanowiliśmy stworzyć system niezbyt skomplikowanych (ale atrakcyjnych) gier taktycznych, wykorzystując do tego dwie olbrzymie zalety szachów:

  • proste pole gry (szachownica)
  • proste, przejrzyste i krótkie przepisy.
Natomiast jako miłośnicy historii wojskowości staraliśmy się zadbać o to, by nasze gry opierały się na realiach poszczególnych okresów historycznych (oczywiście w pewnym umownym, wynikającym z prostoty przepisów, zakresie). Zaletą tego typu gier jest szybkość ich rozgrywania oraz niski stopień skomplikowania. Do rozgrywek niepotrzebne są długotrwałe przygotowania, mapy, rozjemcy ani setki godzin wolnego czasu. Do stoczenia emocjonującej batalii wystarczy niewielki stolik, szachownica 10x10 pól, kilka kostek i zestaw figurek (w skrajnej wersji - żetonów). Tego typu starcia służą nam jako sympatyczny przerywnik między dużymi, czasochłonnymi bitwami czy kampaniami. Ze względu na to, że przeciętny czas rozgrywki wynosi ok. 20-30 minut, system ten nazwaliśmy SPEEDGAMINGIEM. W gry tego typu może grać praktycznie każdy, nawet osoby, które nie posiadają żadnej wiedzy historycznej na temat danej epoki, okresu czy wojny.

W chwili obecnej udało nam się stworzyć następujące gry:
  • I Wojna Światowa manewrowa 1914
  • I Wojna Światowa okopowa 1915-1918
  • Kreta 1941
  • Wojna Siedmioletnia 1756-1762
  • Trafalgar 1805
  • Tarawa 1943
  • Średniowiecze: XIV-XV wiek
  • Kursk 1943
  • Gazala 1942
  • Gettysburg 1863
  • Połtawa 1709
Większość gier zawiera podstawową wersję STANDARD, ale dla miłośników bardziej skomplikowanych rozgrywek utworzyliśmy wersje trochę bardziej rozbudowane.

W przygotowaniu:
  • Wojna Polsko-Bolszewicka 1920
  • Chocim 1621
  • Wietnam 1965-1973
Podsumowując, naszym celem było stworzenie systemu prostych gier taktycznych, charakteryzujących się:
  • najprostszym możliwym polem gry,
  • treściwymi i przejrzystymi przepisami,
  • nawiązaniem do realiów poszczególnych okresów historycznych,
  • krótkim czasem rozgrywki,
  • satysfakcjonującą dawką emocji podczas rozgrywki.
Czy to się nam udało?. Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy innym. My, w każdym bądź razie, gorąco zachęcamy do gry.