Yelonky
Kwiecień 23, 2024, 07:21:17 am *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum zostało uruchomione!
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10
 61 
 : Grudzień 31, 2022, 03:53:36 pm 
Zaczęty przez Bayard - Nowe: wysłane przez Bayard
Panowie, pora rozpocząć konkretne przygotowania do naszej kampanii Tak na prawdę są 3 rzeczy, które muszą się wydarzyć, zanim zaczniemy:
1. Spotkać się, by "na sucho" rozegrać kilka tur kampanii (bez bitew lub z jakimiś symulowanymi wynikami), zobaczyć, jak ten system działa, by wszyscy się z nim zapoznali i zgłosili ewentualne uwagi i zastrzeżenia. W skrócie powiem, że jest to zmodyfikowany i rozbudowany system kampanijny z Fantastic Battles, więc jak ktoś to czytał, to generalnie powinien ogarniać, o co chodzi
2. Trzeba w końcu zebrać w jednym miejscu listę wszystkich dostępnych oddziałów, aby zobaczyć, czy nam czegoś nie brakuje i czy czegoś nie trzeba domalować. Była próba zebrania wszystkiego do kupy na mailu, ale średnio to wyszło, więc proszę, by tutaj każdy wpisał listę oddziałów, które ma gotowe do gry. Ewentualnie można dopisać to, co w krótkim czasie można domalować, ale w osobnej sekcji.
3. Zdecydować, kto czym chce grać

Proponuję, by kampanię rozpocząć między calendas Martii a calendas Aprilis, czyli generalnie w marcu Marzec historycznie był miesiącem, w którym konsulowie obejmowali urzędy, więc nadaje się w sam raz na początek Bitwy rozgrywane będą, oczywiście, na zasadach IN BELLONAE HORTIS, które do tego czasu na pewno będą już udostępnione powszechnie i w czytelnej formie

Poniżej lista moich wojsk gotowych do walki:

Rzym:
4 oddziały hastati
2 oddziały principes
3 oddziały triarii
2 oddziały velites
2 oddziały equites
2 generałów

Razem daje to niepełne 2 legiony weteranów. Do początku kampanii domaluję jeszcze 2 oddziały principes i co najmniej 2 oddziały velites, to będą 2 pełne legiony.

Epir/ Magna Grecia:
5 oddziałów falangi typu macedońskiego (falangitów)
4 oddziały hoplitów
3 oddziały thureophoroi/ peltastów
4 oddziały ciężkiej kawalerii
2 oddziały lekkiej kawalerii
2 słonie
2 generałów

Dodatkowo mogę do marca dorobić co najmniej 3 oddziały piechoty kartagińskiej, która z powodzeniem może robić za hoplitów. Możliwe też, że wezmę się za przepodstawkowywanie Epiru, co zapewne poskutkuje dodatkową jednostką hoplitów

 62 
 : Grudzień 31, 2022, 03:42:07 pm 
Zaczęty przez Adam - Nowe: wysłane przez maciek
no to odpowiadam
-dosyć płynnie idzie, przy pewnej wprawie nie trzeba będzie często zaglądać do przepisów
dokładnie mam to samo - są to przepisy NATURALNE
-widzę potencjał na rozgrywanie sporych starć w relatywnie krótkim czasie
i to właśnie jest cel tych przepisów

a co do Twoich uwag:
na początek definicja - 100m, czyli odległość na którą zatrzymywały się jednostki, którym nie udało się dojść do pozycji przeciwnika, to u nas właśnie 4cm
zapamiętajmy to

Ad1.
no właśnie nie do końca, przecietna brygada, by poruszać się stale do przodu musi uzyskać wynik 4 na 2K6, czyli szansa, że się zatrzyma pozornie bez sensu (czytaj - z przyczyn nam nie znanych) wynosi 1/12; że będzie stała "bez sensu" dwie tury ... hmmmm... 1/144. DO tego dochodzą  plusy w postaci nadzoru dowódcy, ruchu brygad sąsiednich itp.

gdzie przez 3 ruchy świeża brygada z rozkazem natarcia, po dotarciu do pozycji npla stała i literalnie nic nie mogła, nawet drobne przesunięcie było w sumie wbrew przepisom


To w sumie moja wina, a właściwie tego, że dawno nie grałem i nie zinterpretowałem odpowiednio szybko twojego wyniku.
Otóż wynik "nie porusza się do zwarcia" nie oznacza, że stoi w miejscu, ale że może się poruszać w kierunku przeciwnika i zatrzymuje się na 4 cm (a nawet 3, 2 lub 1, byle nie "w zwarciu") i otwiera ogień.
Innymi słowy ta brygada właśnie zatrzymała się na 100m i otworzyła nieskuteczny ogień ! Wynik jak najbardziej historyczny. Tyle że zrobiła to w wyniku nie strat, silnego ognia przeciwnika, ale najprawdopodobniej w wyniku złej oceny sytuacji.

Ad.2.
bardziej o tą obchodzącą brygadę, która wykonała coś, co w relacji do npla okazało się bezprzedmiotowe i nie wyobrażam sobie takich manewrów na polu bitwy. To, że zagrożona bateria mogła potencjalnie zostać na pozycji i jeszcze ich odeprzeć, to już w ogóle kuriozum. To moim zdaniem nie mogłoby się zdarzyć (bateria przeskrzydlona, atakowana z maks.100m),
Głupia sprawa, ale to mój błąd, może spowodowany tym, że byłem sędzią we własnej sprawie :-/.
Oczywiście, że Ty miałeś rację !
Dawno nie grałem i spojrzawszy w tabelkę, zrozumiałem, że piechota może wykonać najwyżej zwrot o 30st, gdy dotyczyło to artylerii, a piechota mogła zrobić zwrot 90st i jeśli starczyłoby jej ruchu, zaatakować tą baterię. W tej sytuacji ta bateria by się cofała i tak, ale straciłaby sprzęt wg tabelki "straty atakowanej artylerii".
Więc całe to zamieszanie, to moja wina.

Ad.3.
I tak rozgrywa się większość walk u nas. Np to dotyczyło tej brygady na lewym skrzydle podejścia pod wzgórze, już poza umocnieniami. jedna brygada została zatrzymana na dystansie 4, potem bezskutecznie próbowała się zorganizować do kontynuacji natarcia, w końcu dowódca chyba się osłabił i zarządzić cofnięcie sie 1 ruch. Pamiętasz to ?
Po drugie taką sytuacja powinna być w brygadzie z p.1.
Reszta brygad uzyskała przełamanie. Za łatwo to jakoś poszło, ale to temat na oddzielne śledztwo.

Trochę innym wariantem szturmu (udanego) powinna być sytuacja, kiedy obrońca opuszcza pozycję pod wpływem np. przewagi npla, ale
bez wchodzenia w żadną walkę na bliski dystans. Wtedy pozycja zostaje zajęta, ale straty po każdej ze stron nie muszą być duże, chyba, że dojdzie do paniki, brania jeńców itp. Natomiast opuszczający pozycję jest w jakimś stopniu zdemoralizowany i potrzebuje oddechu dla uporządkowania. Naciskany może się łatwiej rozpaść.

Owszem, jest taka opcja wyniku w walce wręcz (walka wrecz, nazywana w poprzednich wersjach walką w zwarciu to tylko taka nazwa). I chyba nawet ona wychodziła nam najczęściej. Niby była to walka, ale straty nie były duże. Straty zresztą anie są duże, o ile nie ma remisów.
Aby uniknać nieporozumień zmienię "walkę wręcz"   na WALKĘ rozumianą jako wszelkie działania na dystansie ponizej 50m.

Ad.4.
Aaaaa... bo niewiele grałeś :-)
Akurat jeżeli czymkolwiek realnie dowodzi się w tych przepisach, to właśnie dowódcami.
Sam się przekonasz w kolejnych grach



 63 
 : Grudzień 31, 2022, 01:08:29 pm 
Zaczęty przez MaciekS - Nowe: wysłane przez Adam
Dla mnie ok.
Zaznaczam, że planowałem domalować trochę hoplitów na kampanię, więc potwory raczej później. Jak ktoś chce, to mogę przekazać do malowania.

 64 
 : Grudzień 31, 2022, 02:45:18 am 
Zaczęty przez MaciekS - Nowe: wysłane przez MaciekS
Panowie uważam więc że jest całkiem nieźle z tym stanem potworów.

Myślę że jednak z kampanią trzeba celować na 2 połowę Stycznia najwcześniej. Raczej wcześniej się nie uda.

Spróbujmy się wtedy umówić na grę przypominającą przepisy.

 65 
 : Grudzień 30, 2022, 04:16:08 pm 
Zaczęty przez Adam - Nowe: wysłane przez Adam
Kilka uwag po wczorajszej bitwie.
Podobało mi się:
-dosyć płynnie idzie, przy pewnej wprawie nie trzeba będzie często zaglądać do przepisów
-widzę potencjał na rozgrywanie sporych starć w relatywnie krótkim czasie
-decyzyjność brygad daje interesujące efekty i skalowana tabelka wyników jest ciekawa, ale...

Wątpliwości:
1/ Decyzyjność / inicjatywa w każdym ruchu musi dawać i daje efekty czysto losowe, jak ten, gdzie przez 3 ruchy świeża brygada z rozkazem natarcia, po dotarciu do pozycji npla stała i literalnie nic nie mogła, nawet drobne przesunięcie było w sumie wbrew przepisom ; Naprawdę nie wiem, czym można to uzasadnić.
Generalnie ja uważam, że coś w stylu inicjatywy ma sens w pewnych punktach kluczowych - np. uruchomienie oddziału, zmiana rozkazu, sytuacja po wykonaniu rozkazu itp., natomiast w trakcie wykonywania rozkazu całkowite zawieszenie jest nieuzasadnione. Zwolnienie / przyspieszenie / jakieś modyfikacje ok., przyjmuję, ale zamrożenie w trakcie natarcia i do tego na dłuższy czas to co to niby ma oznaczać? W innych przepisach są identyczne problemy - w GdA dlatego postulowałem złagodzenie trudności aktywowania oddziałów - tam była b.podobna sytuacja, gdzie brygada 2-3 ruchy wychodziła na pozycję do ataku i potem zawiesiła się w idealnej do tego sytuacji.
To jest problem systemowy i powtarzalny.
Być może należałoby dodać jeszcze osobną kategorię aktywacji albo modyfikację za proste kontynuowanie wykonywania rozkazu.

2/ Nie udało się wyeliminować problemu interpretacji. Chodzi mi o ustawiania szyku z jednej (szczególnie po częściowo przegranych walkach), ale bardziej o tą obchodzącą brygadę, która wykonała coś, co w relacji do npla okazało się bezprzedmiotowe i nie wyobrażam sobie takich manewrów na polu bitwy. To, że zagrożona bateria mogła potencjalnie zostać na pozycji i jeszcze ich odeprzeć, to już w ogóle kuriozum. To moim zdaniem nie mogłoby się zdarzyć (bateria przeskrzydlona, atakowana z maks.100m), a zrozumiałem, że wycofali się tylko dlatego, że gracz tak zarządził.

3/ Nie miałem poczucia, że walka jest głównie ogniowa. Względnie łatwo dojść do "walki wręcz". Ja rozumiem, że chodzi o ogień z bliska, ale brakowało mi walki z odległości, która powinna dominować. Wizualnie zestawiamy podstawki ze sobą, nazywamy to walką wręcz - nie pasuje mi to. Sądzę, że na bazie istniejących mechanizmów można to lepiej złożyć.

Moim zdaniem gros walk (nie wiem, ale rzędu 3/4) to powinna być próba pójścia do szturmu, zatrzymana na jakimś dystansie (ale rzadko poniżej 100m), która przechodziła w trwającą 20-60 minut wymianę ognia. Sporadycznie wojsko zostałoby poderwane do kolejnego ataku lub kontrataku, ewentualnie wycofane do przeformowania i ponowienia ataku.
Opcjonalnie próba szturmu byłaby wręcz "symulowana", w tym sensie, że atakujący z daleka widząc, że wróg się nie cofa, z automatu przeszedłby w walkę ogniową w miejscu, może z ostrożnymi ruchami naprzód. Wtedy nie ma nic takiego, jak wstępny ogień obrońcy, bo obejmuje jedną czy dwie salwy z daleka (więc zwykle mało skuteczne w wielkości strat).
Trochę innym wariantem szturmu (udanego) powinna być sytuacja, kiedy obrońca opuszcza pozycję pod wpływem np. przewagi npla, ale
bez wchodzenia w żadną walkę na bliski dystans. Wtedy pozycja zostaje zajęta, ale straty po każdej ze stron nie muszą być duże, chyba, że dojdzie do paniki, brania jeńców itp. Natomiast opuszczający pozycję jest w jakimś stopniu zdemoralizowany i potrzebuje oddechu dla uporządkowania. Naciskany może się łatwiej rozpaść.

Inne odczucia:
4/ Brakowało mi osobistego wpływu dowódcy na wojska. Przyjmuję, że to konwencja, gdzie jego parametry są wpisane w testy i matematycznie jest ok., ale w sumie dowódcy są jakby anonimowi. Rzut wyjdzie albo nie, przyda się albo nie a poza położeniem dowódca nic nie wnosi.

Szkoda, że nie możemy porozmawiać, bo pewnie coś by mi jeszcze przyszło do głowy.

 66 
 : Grudzień 29, 2022, 02:03:40 pm 
Zaczęty przez MaciekS - Nowe: wysłane przez Adam
1. Szkielety (kilka? Adam )
2. Opancerzony szkielet ( 1 / można chyba z upiorów wystawiać)
3. Ghoul (mogę coś dobrać do malowania Adam )
4. Zombie (kilka Adam )
5. Wraith/upiór ( 2 / kilka Adam)
6. Niedźwiedź ( )
7. Wampir (? coś na kształt Adam )
8. Dzik ( )
9. Gigantyczny szczur/szczury (mam do pomalowania Adam )
10. Lodowe Pająki lub po prostu gigantyczne pająki ( 3 / mam do pomalowania Adam)
11. Biały Goryl (4 Adam )
12. Duży konstrukt ( )
13. Śnieżny leopard ( )
14. Mniejszy Demon (mam do pomalowania Adam)
15. Wilk/wilki (2 piekielne ogary Adam)
16. Dziki pies/psy ( 1 / j.w. Adam)
17. Średni konstrukt ( )
18. Lodowy Gigant ( 2 )
19. Śnieżny Troll ( 6 / 1 Adam)
20. Śnieżna żaba (1 Adam, mam jeszcze kilka do pomalowania )
21. Mały konstrukt ( )
22. Wilkołak ( 2 )
23. Imp (mogę coś dobrać do malowania Adam )
24. Gigantyczny robak (1 jak może być "naga" Adam)

 67 
 : Grudzień 26, 2022, 11:10:41 am 
Zaczęty przez SebastianG - Nowe: wysłane przez maciek
Dobre 6+ brygad na stronę,  o ile nie zawiodą  goście z Ursynowa. 

Nieźle brzmi !
Wrzućcie lub zalinkujcie jakieś fotki.

 68 
 : Grudzień 26, 2022, 03:25:36 am 
Zaczęty przez SebastianG - Nowe: wysłane przez Bayard
Jakie przepisy? Black Powder? 

 69 
 : Grudzień 25, 2022, 08:43:43 pm 
Zaczęty przez SebastianG - Nowe: wysłane przez SebastianG
Dobre 6+ brygad na stronę,  o ile nie zawiodą  goście z Ursynowa. 

 70 
 : Grudzień 23, 2022, 08:29:28 pm 
Zaczęty przez SebastianG - Nowe: wysłane przez maciek
a jakie będą siły ?

Strony: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!