Yelonky
Marzec 28, 2024, 12:18:25 pm *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum zostało uruchomione!
 
  Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
  Pokaż wiadomości
Strony: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 ... 101
16  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Klubowa Kampania i gra we Frostgrave : Styczeń 15, 2023, 11:11:53 pm
Podoba mi się płaszcz, ale całość bym zmatowił.
17  Historia i wargaming / Średniowiecze / Odp: Bitwa średniowieczna- jak wyglądała? : Styczeń 15, 2023, 05:36:33 pm
Wydaje mi się, że zbytnio upraszczasz. Ja obstawiam, że w kwestii jakości dowodzenia zależało to od konkretnego czasu, miejsca, wodza czy armii. Dla przykładu wojny pierwszych Piastów dla mnie to jest całkiem sporo myśli taktycznej i operacyjnej. Już kiedyś rozmawialiśmy o poprawie jakości dowodzenia itd. zależnie jak długo dane wojsko brało udział w walce. Zresztą średniowiecze to jakieś tysiąc lat na nie takim małym obszarze. To równie dobrze można próbować ujednolicać antyk, a wiemy, że wtedy co stulecie potrafiły spore zmiany zajść.
Z punktu widzenia gry to nawet ciekawe - armie mogą się różnić poziomem kontroli nad przebiegiem starcia, a nawet poszczególne fragmenty mogą być różne.

EDIT:
Wysłuchałem tego fragmentu wspomnień. Jak dla mnie to dużo się tam dzieje. I wcale nie tak, że nie wiedzą, co robią - kilka razy ustawiają szyk, reagują na różne działania npla, bronią tego mostku, żeby wróg nie zaszedł tyłów. Może i jest to zestaw lokalnej inicjatywy, ale to znaczy, że mieli pojęcie, co warto robić, a przynajmniej próbowali, a nie stosowali jakichś sztywnych schematów. Walczyli konno w natarciu, bronili się pieszo, chronili się w budynkach, walczyli nad rzeczką, wykorzystując ją jako przeszkodę. Jeżeli to była jedna bitwa, to dużo się działo. A co do całej bitwy z punktu widzenia króla, to nie wynika z tego fragmentu, więc nie wiem.
18  Formalne / Sprawy bieżące / Odp: 13.01.2023 : Styczeń 10, 2023, 05:47:21 pm
Chyba jednak nie przyjdę, bo mnie grypa dopadła.
19  Formalne / Sprawy bieżące / Odp: 13.01.2023 : Styczeń 09, 2023, 11:11:00 am
Ja chętnie pogram w średniowiecze.
20  Formalne / Sprawy bieżące / Odp: 6 i 8 stycznia 2023 : Styczeń 05, 2023, 10:49:08 am
Ja będę w piątek. Mogę zagrać albo podłubię przy makietach.
21  Historia i wargaming / Starożytność -inne / Odp: Klubowa kampania starożytna- wojny Pyrrusa w Italii i na Sycylii : Styczeń 02, 2023, 11:58:28 am
Raczej 1000-1100. Machnąłem się i ekwitów było ok.700.
22  Historia i wargaming / Starożytność -inne / In Bellonae Hortis : Grudzień 31, 2022, 05:26:31 pm
Proponuję w tym wątku wpisywać uwagi i pomysły do przepisów.

1/ Z ostatniej bitwy mam taki pomysł, żeby dodać możliwość wydania rozkazu do zagięcia szyku. nie za łatwo i pod jakimiś warunkami, ale może powinno tak być, bo teraz można w jakimś stopniu wyautować część wojsk npla. Nie mówię, że to zupełnie źle, ale mozliwość kontrakcji dla równowagi?
2/ Może dodać rozkaz "angażowana walką" - taki, gdzie utrzymuje się pozycję albo cofa powoli (coś w stylu centrum kartagińskiego pod Kannami). Jakiś potencjał, że przy cofaniu szyk się złamie, ale łatwiejsze wytrwanie w obronie (np. przegrana liczona od 2 p. przewagi?). Chyba wcześniej coś podobnego już rozważaliśmy.
23  Historia i wargaming / Starożytność -inne / Odp: Klubowa kampania starożytna- wojny Pyrrusa w Italii i na Sycylii : Grudzień 31, 2022, 05:18:05 pm
4x oddział Samnitów
4x hoplici greccy (po 2 w tunikach i linotoraksie)
6x lekkozbrojni (w tym 1 łucznicy, 1 procarze)
2x podstawka wodza
dodatkowo
10x kohorta rzymska - "cezariańska" [można opcjonalnie użyć jako principes]

W imieniu Michała
Galowie:
4x piechota
4x lekkozbrojni/ew. 2-4 piechoty (pojedyncze podstawki)
3x kawaleria

Dodam dla przypomnienia moje szacunki.
Jeden oddział piechoty to około 12 figurek piechoty lub 5-6 jazdy, ważne, żeby front podstawek miał ok.12cm. Lekkozbrojni ok.5-6 figurek na podobnym froncie. Falanga sarissoforoi ok.24 figurki, oddział triari ok.6.
Liczebność przeliczeniowa oddziału piechoty 600-800, falanga macedońska ok.1500, triari ok.300.
Kawaleria i lekkozbrojni ok. 300-400.

Na marginesie jako ciekawostka - w ostatniej bitwie wg tych wyliczeń brało udział:
Po stronie Pyrrusa 6000 falangi, 3000 hoplitów, 1400 lekkozbrojnych, 700 hetajrów, 700 jazdy greckiej, razem ok.12500 wojowników.
Po stronie rzymskiej 6000 legionistów, 1750 velites, 700 ekwitów i 1000 jazdy sprzymierzonej, razem 9400 wojowników.

EDIT: poprawki wyliczeń
24  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Lista potworów do Frostgrave - co mamy a co jest do zrobienia : Grudzień 31, 2022, 01:08:29 pm
Dla mnie ok.
Zaznaczam, że planowałem domalować trochę hoplitów na kampanię, więc potwory raczej później. Jak ktoś chce, to mogę przekazać do malowania.
25  Historia i wargaming / Wojna secesyjna / Przepisy 10mm - Wzgórze Culpa : Grudzień 30, 2022, 04:16:08 pm
Kilka uwag po wczorajszej bitwie.
Podobało mi się:
-dosyć płynnie idzie, przy pewnej wprawie nie trzeba będzie często zaglądać do przepisów
-widzę potencjał na rozgrywanie sporych starć w relatywnie krótkim czasie
-decyzyjność brygad daje interesujące efekty i skalowana tabelka wyników jest ciekawa, ale...

Wątpliwości:
1/ Decyzyjność / inicjatywa w każdym ruchu musi dawać i daje efekty czysto losowe, jak ten, gdzie przez 3 ruchy świeża brygada z rozkazem natarcia, po dotarciu do pozycji npla stała i literalnie nic nie mogła, nawet drobne przesunięcie było w sumie wbrew przepisom ; Naprawdę nie wiem, czym można to uzasadnić.
Generalnie ja uważam, że coś w stylu inicjatywy ma sens w pewnych punktach kluczowych - np. uruchomienie oddziału, zmiana rozkazu, sytuacja po wykonaniu rozkazu itp., natomiast w trakcie wykonywania rozkazu całkowite zawieszenie jest nieuzasadnione. Zwolnienie / przyspieszenie / jakieś modyfikacje ok., przyjmuję, ale zamrożenie w trakcie natarcia i do tego na dłuższy czas to co to niby ma oznaczać? W innych przepisach są identyczne problemy - w GdA dlatego postulowałem złagodzenie trudności aktywowania oddziałów - tam była b.podobna sytuacja, gdzie brygada 2-3 ruchy wychodziła na pozycję do ataku i potem zawiesiła się w idealnej do tego sytuacji.
To jest problem systemowy i powtarzalny.
Być może należałoby dodać jeszcze osobną kategorię aktywacji albo modyfikację za proste kontynuowanie wykonywania rozkazu.

2/ Nie udało się wyeliminować problemu interpretacji. Chodzi mi o ustawiania szyku z jednej (szczególnie po częściowo przegranych walkach), ale bardziej o tą obchodzącą brygadę, która wykonała coś, co w relacji do npla okazało się bezprzedmiotowe i nie wyobrażam sobie takich manewrów na polu bitwy. To, że zagrożona bateria mogła potencjalnie zostać na pozycji i jeszcze ich odeprzeć, to już w ogóle kuriozum. To moim zdaniem nie mogłoby się zdarzyć (bateria przeskrzydlona, atakowana z maks.100m), a zrozumiałem, że wycofali się tylko dlatego, że gracz tak zarządził.

3/ Nie miałem poczucia, że walka jest głównie ogniowa. Względnie łatwo dojść do "walki wręcz". Ja rozumiem, że chodzi o ogień z bliska, ale brakowało mi walki z odległości, która powinna dominować. Wizualnie zestawiamy podstawki ze sobą, nazywamy to walką wręcz - nie pasuje mi to. Sądzę, że na bazie istniejących mechanizmów można to lepiej złożyć.

Moim zdaniem gros walk (nie wiem, ale rzędu 3/4) to powinna być próba pójścia do szturmu, zatrzymana na jakimś dystansie (ale rzadko poniżej 100m), która przechodziła w trwającą 20-60 minut wymianę ognia. Sporadycznie wojsko zostałoby poderwane do kolejnego ataku lub kontrataku, ewentualnie wycofane do przeformowania i ponowienia ataku.
Opcjonalnie próba szturmu byłaby wręcz "symulowana", w tym sensie, że atakujący z daleka widząc, że wróg się nie cofa, z automatu przeszedłby w walkę ogniową w miejscu, może z ostrożnymi ruchami naprzód. Wtedy nie ma nic takiego, jak wstępny ogień obrońcy, bo obejmuje jedną czy dwie salwy z daleka (więc zwykle mało skuteczne w wielkości strat).
Trochę innym wariantem szturmu (udanego) powinna być sytuacja, kiedy obrońca opuszcza pozycję pod wpływem np. przewagi npla, ale
bez wchodzenia w żadną walkę na bliski dystans. Wtedy pozycja zostaje zajęta, ale straty po każdej ze stron nie muszą być duże, chyba, że dojdzie do paniki, brania jeńców itp. Natomiast opuszczający pozycję jest w jakimś stopniu zdemoralizowany i potrzebuje oddechu dla uporządkowania. Naciskany może się łatwiej rozpaść.

Inne odczucia:
4/ Brakowało mi osobistego wpływu dowódcy na wojska. Przyjmuję, że to konwencja, gdzie jego parametry są wpisane w testy i matematycznie jest ok., ale w sumie dowódcy są jakby anonimowi. Rzut wyjdzie albo nie, przyda się albo nie a poza położeniem dowódca nic nie wnosi.

Szkoda, że nie możemy porozmawiać, bo pewnie coś by mi jeszcze przyszło do głowy.
26  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Lista potworów do Frostgrave - co mamy a co jest do zrobienia : Grudzień 29, 2022, 02:03:40 pm
1. Szkielety (kilka? Adam )
2. Opancerzony szkielet ( 1 / można chyba z upiorów wystawiać)
3. Ghoul (mogę coś dobrać do malowania Adam )
4. Zombie (kilka Adam )
5. Wraith/upiór ( 2 / kilka Adam)
6. Niedźwiedź ( )
7. Wampir (? coś na kształt Adam )
8. Dzik ( )
9. Gigantyczny szczur/szczury (mam do pomalowania Adam )
10. Lodowe Pająki lub po prostu gigantyczne pająki ( 3 / mam do pomalowania Adam)
11. Biały Goryl (4 Adam )
12. Duży konstrukt ( )
13. Śnieżny leopard ( )
14. Mniejszy Demon (mam do pomalowania Adam)
15. Wilk/wilki (2 piekielne ogary Adam)
16. Dziki pies/psy ( 1 / j.w. Adam)
17. Średni konstrukt ( )
18. Lodowy Gigant ( 2 )
19. Śnieżny Troll ( 6 / 1 Adam)
20. Śnieżna żaba (1 Adam, mam jeszcze kilka do pomalowania )
21. Mały konstrukt ( )
22. Wilkołak ( 2 )
23. Imp (mogę coś dobrać do malowania Adam )
24. Gigantyczny robak (1 jak może być "naga" Adam)
27  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Klubowa Kampania i gra we Frostgrave : Grudzień 21, 2022, 08:57:10 pm
Tak robiłem.  Chichot
28  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Klubowa Kampania i gra we Frostgrave : Grudzień 21, 2022, 09:22:22 am
Oj pograłbym w erpega.   Spoko
29  Formalne / O forum / Odp: Poznajmy się na nowo : Grudzień 20, 2022, 12:02:03 am
Ale grało się świetnie. Jak za morzem nie przepadam, to akcje pod Wyspami Salomona bardzo mi się podobały. Nawet potem coś przeczytałem z zapału.
30  Sci-Fi i Fantasy / Fantasy / Odp: Klubowa Kampania i gra we Frostgrave : Grudzień 19, 2022, 03:02:22 pm
Co do potrzebnych makiet, to tutaj można się zainspirować:
https://bitsofwar.com/130-frostgrave-official-terrain-series
https://bitsofwar.com/130-frostgrave-official-terrain-series?page=2
Strony: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 ... 101
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!