632
|
Tawerna / Przepisy / Odp: Black Powder
|
: Styczeń 29, 2011, 10:55:53 pm
|
Panowie, ja nie twierdzę, że ruch symultaniczny jest zły. Uważam tylko, że ruchy naprzemienne wcale nie muszą być błędem. Mam tu na myśli ruchy, a nie kolejki gry. W czasie kolejki obaj gracze jednocześnie wydają rozkazy, potem poruszają swoje jednostki niesymultanicznie, potem jednocześnie strzelają itd.
|
|
|
633
|
Historia i wargaming / Starożytność -inne / Co my wiemy o Grekach ?
|
: Styczeń 28, 2011, 11:04:10 am
|
Chciałbym rozpocząć dyskusje (liczba mnoga) na temat różnych okresów, które robimy, chcemy robić, ewentualnie - które wyglądają na fajne do robienia. Natchnęła mnie tą myślą nagła konstatacja, że tak naprawdę nasza wiedza (poza kilkoma okresami) wywodzi się z polskojęzycznych opracowań, wydanych w latach 80-tych i jest, delikatnie mówiąc, nikła.
Więc, co wiemy o Grekach: - taktyce - starciach - mundurach (ubiorach)
Zapraszam do dyskusji.
|
|
|
634
|
Tawerna / Gry Wojenne - ogólnie / Odp: skala 28mm
|
: Styczeń 27, 2011, 10:56:05 am
|
Ja na przykład mam tak dużo nie zrobionych figurek plastikowych w skali 20mm, że nie zamierzam zajmować się żadną inną. Nigdy nie mów nigdy
|
|
|
635
|
Historia i wargaming / Japonia XVI - XVII w. / Odp: a czemu nie 28mm ?
|
: Styczeń 27, 2011, 10:35:27 am
|
Zwiezda jest ładna
Hmmm, o gustach się nie dyskutuje Zwiezda jest [...] dużo tańsza (28mm w metalu wyjdzie 4-5zł/sztukę, czyli minimalna armijka 500zł, ale raczej bliżej 1000zł -raczej mnie nie stać).
Tak, to jest argument.
|
|
|
637
|
Tawerna / Przepisy / Odp: Black Powder
|
: Styczeń 26, 2011, 11:38:57 pm
|
ruch naprzemienny ma tą nieusuwalna wadę, że w rzeczywistości nie występuje Oczywiście, że występuje. Jeśli strona A rusza do szarży, a strona B odpowiada kontrszarżą, to nie spotkają się pośrodku, bo oddział B stracił trochę czasu na reakcję. Ale to przykład akademicki. Teraz coś z życia: Pod Warburgiem w 1760, brytyjscy grenadierzy dostali rozkaz zajęcia wzgórza. Maszerując w jego kierunku spostrzegli, że w tę samą stronę idą 2 bataliony francuskie, i co więcej - są bliżej celu. Dowódca grenadierów wziął 10 żołnierzy i kryjąc się pobiegł na wzgórze, a gdy osiągnął jego wierzchołek - kazał otworzyć ogień do pierwszego batalionu Francuzów. Ci, myśląc że wzgórze jest obsadzone, zatrzymali się by poczekać na drugi batalion. W tym czasie reszta grenadierów dogoniła dowódcę. Tak więc jednostki obu stron poruszały się symultanicznie, ale wynik ich ruchu - dzięki inicjatywie wykazanej przez jedną ze stron - był taki jakby ruch był naprzemienny. W efekcie musisz walczyć z problemami, wcale licznymi, których nie ma przy zastosowaniu ruchu jednoczesnego. A jakie problemy rodzi ruch naprzemienny ?
|
|
|
638
|
Tawerna / Przepisy / Odp: Black Powder
|
: Styczeń 26, 2011, 10:08:13 pm
|
Niestety sekwencja tury w BP jest ustalona, tzn. jeśli w pierwszej turze zaczęli niebiescy, to zaczynają w każdej następnej i gra toczy się na przemian. No to faktycznie ruchy niesymultaniczne mają słabe uzasadnienie. To wszystko rozumiem i się zgadzam, tylko nie rozumiem, dlaczego ruch symultaniczny w uzyskiwaniu pewnych efektów przeszkadza, a naprzemienny pomaga? Nie pomaga ani nie przeszkadza. Można po prostu zrobić przepisy z ruchem niesymultanicznym i nie będzie to żadna bzdura.
|
|
|
640
|
Tawerna / Przepisy / Odp: Black Powder
|
: Styczeń 26, 2011, 03:26:30 pm
|
Nie, to nie o to chodzi. To jest - coś za coś. W wojnie siedmioletniej, dowodząc Rosjanami mam z założenia ok. 2-krotną przewagę liczebną i 3-krotną w liczbie dział. W zamian, muszę być przygotowany, że moi dowódcy nie będą wydawać rozkazów, a moje wojska podczas ofensywy będą się zachowywać ospale i bez inwencji (np. będą przegrywać wyścigi do przeszkód terenowych). Dlatego najbezpieczniej dla mnie jako dla gracza będzie ustawić się w silnym szyku i odpierać ataki. Czyli tak jak w rzeczywistości to się odbywało.
|
|
|
641
|
Historia i wargaming / Starożytność -inne / Odp: wojny Greków
|
: Styczeń 26, 2011, 03:22:04 pm
|
A widzisz. Od tego musisz zacząć. Podstawą szyku będzie pewnie falanga hoplitów. Zastanów się ile szeregów figurek będzie liczyła taka falanga, żeby ładnie wyglądała. Moim zdaniem powinny być to ze 3 szeregi. Następnie zastanów się ilu ma liczyć wszerz, żeby wyglądała jak falanga, a nie jak kolumna. Np. może to być minimalnie 12 figurek. Z tego wychodzi minimum 36 figurek w centrum szyku. Sprawdź ile na to przypada peltastów, jazdy itp. Z tego wyjdzie ci liczba minimalna.
|
|
|
643
|
Tawerna / Przepisy / Odp: Black Powder
|
: Styczeń 26, 2011, 02:35:24 pm
|
Adam, pozostanę jednak przy swoim zdaniu. W bitwach wielokrotnie zdarzały się sytuacje gdy ktoś "stał jak baran". Umiejętnie modyfikując rzut na inicjatywę możemy promować armie, które zwyciężały w rzeczywistości, a u nas jakoś im to się nie udaje, np. armia pruska w wojnie siedmioletniej, albo szwedzka w wielkiej północnej.
|
|
|
|